W tym poradniku przygotujesz arkusz, który będzie automatycznie pobierać informacje o nowych wpisach z profilu, który prowadzić na FB. Narzędzie to będzie w szczególności przydatne dla osób, które prowadzą jednocześnie parę stron i potrzebują przygotowywać raport aktywności, który jest przekazywany do przełożonych lub do firm z którymi współpracujesz.

Przy okazji poznasz świetne narzędzie. Myślę, że Zapier to ‘must have’ dla marketerów.

Potrzebne narzędzia

Zapier – FREE

Zapier umożliwia proste łączenie ze sobą usług webowych i automatyzowanie procesów realizowanych pomiędzy tymi usługami. Każdy proces składa się zawsze z dwóch aplikacji. Gdy w pierwszej aplikacji pojawi się zdarzenie wyzwalające (trigger) to coś ma się zadziać w drugiej aplikacji. Aktualnie Zapier obsługuje ponad 500 różnych aplikacji. Poza realizacją tego ćwiczenia polecam też bliższe zapoznanie się z tym narzędziem. Ma naprawdę imponujące możliwości. Wersja bezpłatna umożliwia zbudowanie 5-ciu Zapów (połączeń).

Konto Facebook – FREE

Aby to ćwiczenie było dla Ciebie przydatne to zakładam, że poza prowadzeniem własnego profilu jesteś odpowiedzialny również za prowadzenie innych profili (firmowych, blogowych, merytorycznych, itp.)

Google Sheets – FREE

To narzędzie już było wykorzystywane parę razy, więc nie ma co się rozpisywać 🙂

Czego się nauczysz?

Przygotujesz mechanizm, który będzie wykrywał, czy na prowadzonym przez Ciebie profilu pojawił się jakiś nowy wpis. Jeśli tak się stanie, to aplikacja automatycznie skopiuje wskazane przez Ciebie dane do arkusza kalkulacyjnego tworząc raport wszystkich wpisów.

W pierwszej kolejności musisz założyć sobie konto Zapier. Po zalogowaniu się do serwisu kliknij MAKE A ZAP!

Konfiguracja wyzwalacza – Facebook

W pasku ‘Choose a Trigger App’ wyszukaj aplikację ‘Facebook Pages

Upewnij się, że opcja ‘New Page Stram Post’ jest zaznaczona.

Kliknij ‘Save + Continue’.

Połącz swoje konto Facebook z Zapierem klikając ‘Connect a New Account

Po kliknięciu pojawi się okno FB z prośbą o udzielenie dostępu Zapierowi (nie mam pojęcia, czy to się odmienia, ale chyba brzmi OK 🙂 ).

Kliknij przycisk ‘TEST’, żeby sprawdzić, czy wszystko działa tak jak powinno.

Jeśli jest ok to kliknij ‘Save + Continue

Wybierz stronę z której chcesz pobierać wpisy.

Kliknij ‘Continue’:

Następne dwa kroki mają na celu przetestowanie, czy Zapier pobiera poprawnie wpisy.

Kliknij ‘Fetch & Continue

Upewnij się, żeby na stronie z której będziesz pobierać wpisy znajdował się przynajmniej jeden post z dzisiaj. Jeśli na profilu są starsze wpisy Zapier może zwrócić błąd.

Kliknij ‘Continue

Konfiguracja akcji – Google Sheets

Wyzwalacz jest już skonfigurowany. Teraz pora na skonfigurowanie arkusza kalkulacyjnego, żeby poprawnie przyjmował dane z Facebook’a.

Utwórz nowy arkusz Google Sheets.

Dodaj do arkusza następujące kolumny:

  • Data publikacji
  • Link postu
  • Link obrazka
  • Treść wpisu
  • Autor

Wróć do Zapiera.

W oknie ‘Choose an Action App’ wyszukaj ‘Google Sheets’.

W następnym kroku wybierz typ akcji ‘Create Spreadsheet Row’. Spowoduje to, że za każdym razem jak pojawi się nowy wpis na FB to Zapier doda nowy rząd w arkuszu z wpisami.

Kliknij ‘Save + Continue’.

połącz konto Zapier z Twoim kontem Google.

W pierwszym kroku wybierz konto Google i udziel do niego dostępu.

Kliknij ‘Allow’.

Następnie kliknij ‘Continue’.

W tym momencie możesz sprawdzić, czy Zapier uzuskał dostęp do arkusza. Jeśli tak, to w pierwszym rzędzie pojawi się testowa treść.

W kolejnym kroku wybierz plik, który przygotowałeś do przyjmowania wpisów. U mnie jest to ‘IM – wpisy FB

Po wybraniu pliku, wskaż, który arkusz zawierający przygotowane przez Ciebie kolumny:

Zapier pobierze z arkusza wszystkie nagłówki utworzonych kolumn. Teraz masz możliwość podpięcia pod nie danych z FB.

Ja zrobiłem to w następujący sposób:

  • Kolumna: Link postu – Dane FB: First Action Link
  • Kolumna: Autor – Dane FB: Admin Creator Name
  • Kolumna: Treść wpisu – Dane FB: Message
  • Kolumna: Data publikacji – Dane FB: Created Time
  • Kolumna: Link Obrazka – Dane FB: Picture

Jeśli wszystkie dane zostały podpięte to możesz kliknąć ‘Continue’.

Zapier w ostatnim kroku pokaże jakie dane zostaną pobrane. Jeśli wszystko się zgadza możesz kliknąć ‘Create & Continue’.

Na koniec kliknij ‘Finish’.

W ostatnim kroku podaj nazwę dla tego Zapa i aktywuj go.

Przejdź do Google Sheets. Twój post już tam jest.

Od teraz każdy nowy post, który się pojawi na FB, pojawi się również w Twoim arkuszu.

Taki raport nabiera prawdziwej mocy w sytuacji, gdy koordynujesz jednocześnie wiele stron na FB. Mając plik możesz przygotować raport, którym będziesz miał podgląd na to co jest na nich publikowane bez konieczności wchodzenia na każde konto osobno. Polecam Ci również pobawić się Zapierem stworzyć inne powiązania. Daj znać, jeśli uda Ci się przygotować coś fajnego, chętnie to przetestuję! 🙂

Share This