Narzędzia social media, które wykorzystujesz do komunikacji ze swoimi użytkownikami najczęściej udostępniają narzędzia analityczne, które pozwalają ocenić Twoją własną sytuację. Schody zaczynają się, kiedy chcesz spojrzeć na sytuację trochę szerzej i sprawdzić wyniki działań firm/osobistości z Twojej branży. Wiele, rzeczy da się zrobić na piechotę i ręcznie sprawdzać statystyki, ale nie taka jest idea Inżynierii Marketingu :). Dzisiaj pokażę Ci w jaki sposób przygotować raport, który automatycznie będzie zaciągać aktualne dane na temat dowolnych profili z Facebook’a, YouTube i Instagrama. W naszych testach porównamy Coca-Colę i Pepsi.

Potrzebne narzędzia

Blockspring – FREE TRIAL

Osobiście jestem oczarowany tym narzędziem (i absolutnie nikt mi za takie słowa nie płaci 😉 ). Narzędzie to umożliwia połączenie danych z różnych źródeł z arkuszami kalkulacyjnymi. Samodzielnie łączy się z usługami i wykorzystując proste funkcje możemy umieścić sporo złożonych danych w naszych plikach. Blockspring pełni rolę swego rodzaju pośrednika. Przykładowo, aby pobierać do arkusza dane z Facebooka musimy mieć na nim konto, które musimy połączyć z usługą BlockSpring. W sumie dostępnych jest kilkadziesiąt źródeł danych. Usługa udostępnia 14-dniowy trial i po tym okresie można przejść na subskrypcję płatną (29$/miesiąc). Przy rejestracji na wersję testową nie ma konieczności podawania danych karty kredytowej, więc na potrzeby tego ćwiczenia możecie się bawić bez stresu :).

Google Sheets – FREE

Arkusz kalkulacyjny wykorzystamy jako narzędzie do raportowania. BlockSpring udostępnia również dodatek do Excela, ale dla uproszczenia wykorzystam narzędzie do którego dostęp może mieć każdy.

Konfiguracja

Wejdź na blockspring.com i kliknij Google Sheets:

Otworzy się nowa zakładka z biblioteką dodatków.

Kliknij +FREE, aby zainstalować BlockSpring do Google Sheets:

Po zainstalowaniu dodatku zostanie uruchomiony nowy arkusz kalkulacyjny. Zostaniesz poproszony o pozwolenie na odpalenie aplikacji. Kliknij Continue

Wyskoczy okno, które poprosi Cię o udzielenie dostępu do pewnych zasobów. Kliknij Allow

Przejdź do arkusza.

Jeśli konsola BlockSpring nie uruchomiła się samodzielnie, wybierz Add-ons -> Blockspring -> Open.

Następnie musisz się zalogować:

Przed pierwszym logowaniem wymagane jest założenie konta. Opcje są raczej standardowe.

Wykorzystujesz swoje konto google lub zakładasz osobne.

Po założeniu konta i poprawnym logowaniu możesz rozpocząć pracę z danymi.

Zacznijmy zabawę 🙂

W pierwszym kroku warto wiedzieć czym będziesz się zajmować. Celem tego zadania jest przygotowanie raportu, który będzie pokazywać aktualne informacje na temat liczby followersów, odsłon, popularności na Facebook’u, Instagramie i YouTube. Analzie poddamy dwie marki: Coca Colę i Pepsi.

Zanim zaczniemy tworzenie raportu, musisz się do tego delikatnie przygotować. W pierwszej kolejności musimy znaleźć nazwy profili poszczególnych marek. Może je łatwo wyciągnąć z URLa. Szczegóły poniżej:

Przygotuj małą tabelkę do której wpiszesz nazwy analizowanych profili:

Zacznijmy od przygotowania raportu Facebook.

Facebook

Przygotuj prostą tabelę, która będzie zawierać następujące kolumny:

  • Konfiguracja
  • Nazwa profilu
  • Liczba fanów
  • Mówią o tym

Teraz możemy przejść do konsoli BlockSpring. Jeśli jej nie widzisz to kliknij Add-ons -> Blockspring -> Open.

Kliknij Add Block

Wyszukaj blok o nazwie ‘Public Page Info’. Jest to blok, który korzysta z integracji z FB i pozwala odczytać dostępne publicznie informacje na temat danego profilu.

W następnym kroku konieczne jest połączenie Twojego konta FB z usługą Blockspring. Niestety nie mam możliwości pokazać w jaki sposób dokładnie to wygląda, bo moje konto jest już z tą usługą połączone.

Następnie kliknij: ‘Show advanced insert methods

Zaznacz komórkę w kolumnie ‘Konfiguracja’, w rzędzie ‘Coca Cola

W konsoli kliknij opcję: ‘Insert as a formula’. Z jej wykorzystaniem wstawisz do arkusza dynamiczną formułę a nie statyczne dane.

Zapewne zauważysz, że w komórce pojawił się błąd. Aplikacja zwróciła błąd informujacy o tym, że nie podaliśmy nazwy strony (page_name), którą chcemy analizować. Wszystko się zgadza :).

Zaznacz komórkę z konfiguracją i wykasuj ostatni parametr:

W jego miejsce wstaw dane z komórki z nazwą profilu Coca Cola na FB.

Jeśli wszystko poszło ok, to powinieneś zobaczyć coś takiego:

Forma tych danych nie jest zbyt przyjazna, ale zaraz to naprawimy. Po zaznaczeniu komórki z konfiguracją w konsoli pojawi się komunikat na zielonym pytający czy chcesz zobaczyć dane aktualnej komórki. Wybierz: ‘YES’

Poniżej zostaną wyświetlone dane profilu. Ta forma jest już bardziej przystępna, ale Tobie zależy na tym, żeby te dane mieć w swojej tabeli, a nie w konsoli.

Zaznacz komórkę do której chcesz wstawić nazwę profilu Coca Coli i w consoli przy sekcji ‘name’ klliknij ‘Insert into cell’

Powinieneś uzyskać taki efekt:

Analogicznie postąp z pozostałymi danymi:

  • Do komórki ‘Liczba fanów’ wstaw ‘fan_count’
  • Do komórki ‘Mówią o tym’ wstaw ‘talking_about_count’

Aby dodać raport Pepsi wystarczy, że skopiujesz 4 komórki dotyczące Coli do wiersza poniżej. Arkusz przeliczy wszystko samodzielnie.

W efekcie powinno powstać coś takiego:

W jaki sposób zrealizować to krok po kroku możesz zobaczyć tutaj: 

Instagram

Przygotowanie raportu danych pochodzących z Instagram będziesz postępował dość podobnie, ale żeby skutecznie wyświetlić te dane musimy zrobić parę elementów więcej niż w przypadku raportu dla Facebooka.

Blockspring momentami się gubi jak dostaje nazwę użytkownika, dlatego też musisz zdobyć ID profilu cocacola i pepsi na Instagram.

Żeby znaleźć ID użytkownika możesz skorzystać z tej strony: SMASH balloon. Wystarczy tam podać nazwę szukanego użytkownika i w odpowiedzi dostaniesz listę profili, które spełniają Twoje kryterium.

Odszukaj również ID profilu Pepsi.

Przygotuj tabelę i wpisz do niej odnalezione ID.

Zaznacz pustą komórkę w kolumnie ‘Konfiguracja 1’ w rzędzie ‘Coca cola’, a następnie w konsoli BlockSpring kliknij ‘Add Block’ i wyszukaj blok ‘User’s Info’.

Tutaj również wymagane jest połączenie BlockSpring z Twoim kontem Instagram.

Po połączeniu kont kliknij ‘Select Optional Parameters’ i zaznacz dodatkowe opcje.

Następnie kliknij ‘Show advanced methods

I kliknij button ‘Insert as a formula’.

Ponownie zobaczysz błąd. Tutaj również wszystko jest pod kontrolą i błąd sygnalizuje to samo co w przypadku FB – nie podaliśmy nazwy użytkownika.

Wymaż w formule nazwę użytkownika “pkpp1233” i podaj adres komórki:

Po kliknięciu Enter powinieneś zobaczyć już poprawne dane. Przy zaznaczonej komórce z konfiguracją wyświetl jej dane w konsoli:

Następnie zaznacz komórkę w kolumnie ‘Konfiguracja 2’ w rzędzie ‘Coca Cola’ i wstaw dane ‘counts’ klikając w odpowiedniej sekcji ‘Insert into cell

W kolumnie ‘Nazwa profilu’ dodaj dane znajdujące się w zmiennej ‘full_name

Kliknij ‘Back’ w konsoli,

Zaznacz komórkę z danymi znajdującymi się pod ‘Konfiguracja 2’. Zauważysz, że format tych danych nie jest zbyt ciekawy. Zaraz to naprawimy.

Wyświetl dane znajduące sie w tej macierzy:

Teraz masz możliwość umieszczenia tych danych w poszczególnych komórkach:

Po wypełnieniu danych dla Coca Coli, skopiuj je do rzędu Pepsi.

Jeśli coś Ci umknęło po drodze to obejrzyj tego GIFa:

YouTube

Przygotowanie raportu YouTube, nie różni się prawie niczym od raportu dla Facebooka, dlatego tylko zaznaczę kluczowe elementy, a z resztą na pewno sobie poradzisz.

Przygotuj tabelę pod dane:

Wyszukaj blok: Channel’s Statistics

Pod buttonem ‘Select Optional Parameters’ zaznacz dodatkowy parametr. Opcja ‘As Table’ powinna być odznaczona:

Wstaw formułę korzystając z opcji ‘Insert into cell’

Wstawianie danych wygląda tak samo jak w raporcie FB.

Jeśli gdzieś się zgubisz to cały proces możesz zobaczyć tutaj

Efekt? Przygotowałeś raport zbierający aktualne dane z portali społecznościowych. W ramach tego ćwiczenie przygotowaliśmy raport tylko dla dwóch marek. Jeśli chcesz możesz go swobodnie rozbudować. Jeśli chcesz to możesz zmodyfikować ten arkusz w taki sposób, aby każdego dnia zapisywał aktualne dane w osobnych komórkach. Dzięki temu będziesz mieć pogląd na to jaka jest zmienność danych. Do danych social media możesz dodać również inne źródła. Jak w wielu przypadkach tutaj jedynym ograniczeniem jest Twoja wyobraźnia :).

Koniec!

Jak widzisz w ćwiczeniach najczęściej pojawia się opis tekstowy, ale pojawiają się również animacje. Która forma przyswajania wiedzy jest dla Ciebie przyjemniejsza? Wideo/animacja, czy tekst o zrzuty ekranu?

Daj znać! 🙂
Do zobaczenia wkrótce.

Share This