“Kto się nie rozwija, ten się cofa” powiedział kiedyś ktoś bardzo mądry. Żyjemy w fascynujących i jednocześnie strasznych czasach. Wiedza, którą zdobywamy dzisiaj, już za pół roku może okazać się przestarzała. Wymaga to od nas ciągłego rozwoju i zdobywania nowych umiejętności. Na szczęście, żeby nauczyć się czegoś nowego nie musimy za każdym razem wydawać majątku. Jest wielu twórców dzielących się swoją wiedzą i oferujących wysokiej jakości kursy za niewielką opłatą, ale o tym napiszę innym razem. Dzisiaj przygotowałem listę miejsc w których znajdziesz darmowe i dobre merytorycznie kursy z zakresu marketingu.

 

Hub Spot – Link

Opis:

To jest mój osobisty #1. Oczywiście wszystkie kursy są sygnowane logiem producenta oprogramowania HubSpot, ale merytorycznie kursy stoją na bardzo wysokim poziomie. Przekazywana wiedza nie bazuje tylko na rozwiązaniach HubSpot i bez problemu można ją zastosować w innych obszarach. Kursy są podzielone na obszary z zakresu marketingu, sprzedaży i designu.

Ogromnym plusem są również programy certyfikujące, które kończą się egzaminem. Robiłem parę z nich i nie są banalne. Stres jak na maturze! 🙂

Przykładowe kursy:

HubSpot Marketing Training – Trening przeprowadzi Cię przez wszystkie etapy lejka marketingowego. Dowiesz się jak określać cele, w jaki sposób zainteresować odwiedzających Twoją stronę, w jaki sposób konwertować odwiedzających na potencjalnych klientów i w jaki sposób zamykać sprzedaż.

HubSpot Sales Training – Nauczysz się w jaki sposób organizować swoje kontakty, w jaki sposób usprawnić komunikację mailową, jak komunikować się z potencjalnymi klientami oraz w jaki sposób zarządzać procesem sprzedażowym.

E-mail marketing certification course – Program certyfikujący z zakresu e-mail marketingu. Korzystając z tego kursu dowiesz się w jaki sposób tworzyć kampanie e-mail marketingowe, jak segmentować użytkowników, jak wygląda skuteczny e-mail, w jaki sposób analizować skuteczność kampanii oraz jak je optymalizować, aby realnie wpływały na rozwój biznesu.

Google – Internetowe Rewolucje – Link

Opis:

Google oferuje kilka platform, które umożliwiają zdobywanie nowej wiedzy, a Internetowe Rewolucje są najnowszą z nich. Platforma udostępnia 23 różne tematy z zakresu marketingu on-line (znajdziesz tam tematy dotyczące SEO, SEM, analityki, mediów społecznościowych, marketingu lokalnego, mobile marketingu, video marketingu, e-commerce). Po zalogowaniu można przygotować indywidualny plan nauki. Lekcje są dostępne również z urządzeń mobilnych.

Przykładowe kursy:

Daj się poznać dzięki wyszukiwarce internetowej – Poznasz zasady działania wyszukiwarek. Dowiesz się czym jest SEO, w jaki sposób wyszukiwarki odczytują strony i co ma największy wpływ na pozycję Twojej strony w indeksie Google.

Poznaj lepiej świat mediów społecznościowych – Z tego kursu dowiesz się w jaki sposób przygotować plan działań w social mediach, w jaki sposób się reklamować, jak oceniać rezultaty swoich działań oraz na jakie pułapki możesz się natknąć i w jaki sposób je omijać.

Odnieś sukces dzięki analityce – W tym kursie poznasz podstawy analizy danych. Dowiesz się jakie dane warto analizować i jak to interpretować. Zrozumiesz również w jaki sposób interpretować trendy w ruchu z wyszukiwarek, dowiesz się jak odkrywać okazje na zwiększenie trafności witryny dla użytkowników szukających dane frazy.

 

Udemy – Link

Opis:

Udemy jest potężną i bardzo znaną platformą kursową. Oferuje zarówno kursy płatne jak i darmowe. W linku powyżej odfiltrowałem wszystkie kursy bezpłatne z zakresu marketingu. Jest ich dokładnie 141, więc jest w czym wybierać :). Warto również przyjrzeć się kursom płatnym. Dodatkowo, jeśli ktoś planuje sprzedaż własnych kursów to Udemy może być dobrym kanałem dystrybucji.

Przykładowe kursy:

SEO For WordPress – Kurs składa się z 90 min materiału wideo podzielonego na 12 lekcji. Z kursu dowiesz się w jaki sposób optymalizować strony oparte o silnik WordPress, aby były dobrze widziane i rozumiane przez wyszukiwarki. Kurs przewidziany jest dla osób zaawansowanych, ale jest również dostępna wersja dla początkujących.

Growth Hacking: Free Tools – Kurs przeznaczony jest dla właścicieli małych biznesów. Poznasz w nim strategie, narzędzia oraz tricki, które pomogą Ci rozwinąć Twój biznes. Kurs składa się z 16 lekcji zawierających 60 min wideo oraz 6 dodatkowych artykułów.

Instagram Marketing – Tips – Kurs zawiera 5 wskazówek, które możesz wykorzystać, żeby rozwinąć swój marketing z wykorzystaniem Instagrama. Kurs zawiera 60 min wideo. Na pewno przyda się początkującym.

 

Coursera – Link

Opis:

Coursera postawiła na współpracę z największymi i najlepszymi uniwersytetami na świecie, co ma być gwarantem jakości kursów. Sporym plusem jest to, że na zakończenie kursu można otrzymać certyfikat. Jest to dostępne w opcjach płatnych, ale na pewno jest warte swojej ceny. Kursy dostępne są również na urządzeniach mobilnych.

Coursera udostępnia różne typy subskrypcji. Niestety nie da się odfiltrować tylko tych darmowych kursów, trzeba przeglądać jeden po drugim. Poniżej kilka darmowych kursów z zakresu marketingu.

Przykładowe kursy:

The Strategy of Content Marketing – Kurs przygotowany przez University of California. Podczas kursu dowiesz się jak przygotować strategię content marketingową, jak mierzyć jej efektywność, w jaki sposób tworzyć wartościowe treści i jak kształtować markę i autorytet z wykorzystaniem treści. Dostęp za free bez certyfikatu.

Digital Analytics for Marketing Professionals: Marketing Analytics in Theory – Pierwszy niepraktyczny tylko teoretyczny kurs :). Kurs został przygotowany przez University of Illinois. W jego trakcie poznasz teorie i strategie stojące za analityką dla marketerów. Szkolenie to jest elementem kursu online MBA realizowanego na Uniwerytecie Illinois.

Viral Marketing and How to Craft Contagious Content – Podczas kursu poznasz podstawowe koncepcje, które stoją za marketingiem wirusowym. Dowiesz się, dlaczego niektóre rzeczy stają się bardzo popularne, a inne nie. Kurs przygotowany przez University of Pennsylvania.

 

Akademia Parp – Link

Opis:

Na koniec coś z naszego podwórka. Portal szkoleniowy dla małych i średnich firm przygotowany przez Polską Akademię Rozwoju Przedsiębiorczości. Obecnie platforma zawiera 94 interaktywne szkolenia (w tym 16 z obszaru marketingu i sprzedaży). Akademia PARP nie jest rozwinięta tak jak powyższe przykłady, ale na pewno przypadnie do gustu osobom, które preferują edukację w j. polskim, bo niestety ciężko jest znaleźć u nas przykłady darmowych kursów, które będą jednocześnie dobrej jakości.

Uwaga! Zapisy na szkolenia nie należą do zbyt łatwych. Trzeba podać bardzo szczegółowe dane na swój temat:

Dziwne… 🙂

Przykładowe kursy:

E-commerce i marketing internetowy w MŚP – Z kursu dowiesz się w jaki sposób określać swoją grupę docelową, jakie są zasady budowy witryn, poznasz podstawy e-mail marketingu oraz reklamy w internecie. Mocne podstawy.

Plan marketingowy w MMŚP – Kurs nauczy Cię jak wygląda proces planowania marketingowego, w jaki sposób segmentować rynek i pozycjonować produkty. Dowiesz się jak zarządzać produktem i marką.

Media społecznościowe w biznesie – Dzięki temu kursowi dowiesz sie w jaki sposób wykorzystywać social media w biznesie, w jaki sposób pracować z poszczególnymi kanałami, jak wygląda sprawna komunikacja oraz jak zarządzać kryzysem w mediach społecznościowych.

To wszystko na dzisiaj. Mam nadzieję, że przydadzą się Wam te źródła. Tylko, żeby na to wszystko znaleźć czas… 🙂

W tym artykule skupiłem się na miejscach gdzie wiedza jest dostępna bezpłatnie, ale osobiście jestem dużym zwolennikiem również kursów płatnych. Uważam, że jeśli ktoś dzieli się swoją specjalistyczną wiedzą to absolutnie nie jest zbrodnią, że nie chce robić tego za darmo. Jeśli jednak zaczynamy przygodę z jakimś zagadnieniem to spokojnie jesteśmy w stanie znaleźć wiedzę za darmo, która chociażby pozwoli nam stwierdzić, czy wybrane przez nas zagadnienie jest tym co nas kręci. Jak już się wkręcimy w jakiś temat to nie ma co się bać inwestować w swoją wiedzę. Taka inwestycja zwróci się bardzo szybko! Powodzenia w zdobywaniu nowych umiejętności!

Share This